Bauhaus-Universität Weimar

Titel:
Geschichte der Civilisation in England
Person:
Buckle, Henry Thomas Ruge, Arnold
Persistente ID:
urn:nbn:de:gbv:wim2-g-1014750
PURL:
https://digitalesammlungen.uni-weimar.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:gbv:wim2-g-1018927
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des 
Untersuchung 
Schott. 
Geistes 
Nichts entging ihrer Wachsamkeit. Denn nach ihrer Meinung 
war auch der Beste in seinen besten Stunden so voll von Schänd- 
lichkeit, dass seine Handlungen nothwendig sündhaft ausfallen 
mussten. 161) Keinen Tag brachte er ohne zu sündigen hin, und 
die geringste Sünde verdiente den ewigen Zornßß?) Ja was er 
nur that, Alles war Sünde, wie rein auch immer seine Absichten 
sein mochten. 163) Der Mensch war allmählig tiefer und tiefer 
gesunken und hatte endlich einen Grad der Verworfenheit erreicht, 
der ihn unter das Vieh, das des Todes stirbt, herabsetzte.164) 
Selbst ehe er noch geboren wurde und während er noch im 
Mutterleibe war, begann seine Schuld. 165) Und wie er heran- 
wuchs, vermehrten sich seine Verbrechen hageldicht. Eins der 
schmählichsten darunter war die Sitte, Kindern neue Worte zu 
lehren, eine verruchte Gewohnheit, die mit Recht vom Zorne 
Gottes heimgesucht wurde. 166) Dies war jedoch nur eine aus 
einer Reihe unzähliger, ununterbrochener Sünden; und man musste 
461) What a vile, haughty, und base creattue läe is -how deflled und desperately 
wicked his uature  how abominable his actions; in a Word, what a. compound of dark- 
ness und wickedness he is  a heap of defiled dust, ancl a mass of confusion  a sink 
of impiety and iniquity, even the best of numlcind, those of the rarest und most reiined 
extraotion, take tkem at thmlv best esmte." Bmningäv Sermons, II, 302. Vergl. Boslmfs 
Human Natura in its Fourjold Stute, p. 26, 27. 
469) „The least ein cannot but deserve God's wrath and curse eternally." Dick- 
swfs Truthfs Victory over Ewor, p. 71. „A1l men, even the regenerate, sin daily." 
IbiaL, p. 153. 
463) „Our best works have such a. mixture of cormption und sin in them, that 
they deserve his curse and wrath." Ibizzl, p. 130. 
164) „But now, falling away from God, hee hath also so farre degenerated from 
his owne kiud, that he is become inferiour to the beasts." Cowpefs Heaven opencd, 
p. 251. „O! is not man become so brutish und ignorant, that he may be sent unto 
the beasts of the iield to be instructed of that which is bis duty?" Gragfs Spiritzeal 
Wznjfare, p. 28. "Men are naturally more bruitish than beasts themselves." Bostoofs 
Human Nature in its Four-fold Stute, p. 58. "Worse. than the beast of the üeld." 
Hulyburtoris Great Ooncem of Sulvation, p. 71. 
465) "Infants, even in their mothefs belly, have in themselves suffieient guilt to 
rleserve such judgments;" i. e. when women with child are „ript up." Hutehesoofs 
Exposition ovn the Minor Propkeis, I, 255. 
466) „And in our speech, our Scripture am]. old Seots names are gone out of re- 
quest; instead of Father und Motlzar, Mamma und Papa, training children to speak 
11011391139, and what they do not understand. These few instances, amongst many that 
might be given, are adzlitional causes of God's wrath." 1m Life und Deut]. of Mr. 
Alexander Peden, late Minister of tk Gospel at New Glenluce, in Galloway, in TVallceWs 
Biograplzia Presbyteriana, I, 140. 
        

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