Bauhaus-Universität Weimar

Titel:
Geschichte der Civilisation in England
Person:
Buckle, Henry Thomas Ruge, Arnold
Persistente ID:
urn:nbn:de:gbv:wim2-g-1014750
PURL:
https://digitalesammlungen.uni-weimar.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:gbv:wim2-g-1018861
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Untersuchung 
Schott. 
des 
Geistes 
Heiterkeit, besonders wenn sie sich bis zum Lachen steigerte, musste 
man vermeiden und sollte sich ernsthafte und sorgenvolle Leute 
zu Gesellschaftern wählen, die sich nicht leicht einem so thörichten 
Behaben ergeben würden. 139) Ein Lächeln, wenn es anders nicht 
in Lachen" ausarte, möge gelegentlich erlaubt sein, jedoch da es 
eine Kurzweil wäre, so wäre es eine Sünde am Sonntage zu 
lächeln. 14") Selbst an Werktagen lächelten diejenigen, die am 
meisten von religiösen Grundsätzen erfüllt waren, nicht, sondern 
seufzten, stöhnten und weinten. 141) Ein echter Christ musste auf 
439) "Freqnent the gravest company, and the fellowship cf those that are sorrow- 
full." Abernctlzffs Plzysicke for tlze Soule, p. 416. Vergl. die Angriffe auf „too much 
carnal mirth and laughter," in Durlzmrßs Lau: unsealed, p. 323; in Flevninghs Ful- 
jilliny of tlw Scripture, p. 226; und in Fergussonß Exposition of the Epistles of Paul, 
p. 227. Siehe auch Grey's Spiritual Warfm-e, p. 42. Cowper sagt: „Woe be unto 
them that now langh, for assuredly they shall weepe, the end of their joy shall be 
endlesse mourning and gnashing ef teeth, they shall shed tears abnndantly with Esau, 
but shall ünd no place for mercy." Oowperäv Heawen opened, p. 271. Hntcheson, in 
einem Anfall ungewöhnlicher Lentseligkeit, erlaubt gelegentlich etwas Gelächter. Er 
sagt: „There is a facnlty of laughing given to men, which ceftainly is given for use, 
a1: least at sometimes; and diversions are sometime needfull for men who are serious 
and employed in weighty aifairs."     „And particnlarly, laughtcr is sometime law- 
ful for magistrates and others in publick charge, not only that they may recreate 
themselves, but that, thereby, and by the like insinuating carriage, they may gain the 
aifeetion of the people." Hutchesovfs Exposition of the Boa]: of Job, edit. folio, 1669, 
p. 389, 390. 
M") 1650, als Karl II. in Schottland war, „the clergy reprehended him very 
sharply, if he smiled on those days" (Sundays). Clarenzhnfs History qf tlze Rebellion, 
book XIII, p. 747, edit. Oxford 1843. 
m) Es heisst von Donald Oargill, "that his very countenance was edifying to 
beholders; often sighing with deep groans." A Oloud af Witnesses for the Royal 
Prerogatives of Jesus Uhrisl, p. 423. Der berühmte James Durham war „a person cf 
the ntmost gravity, and scarce smiled at anything." Hawk's Biographie Scoticana, p. 226. 
Von Livingston heisst es "that he was a very affectionatc pcrson, und weeped much; 
that it was his ordinary way, und might be cbserved almost every Sabbath, that when 
he came into the pnlpite he sate doun a. lltle, and looked ürst to the one end of the 
kirk, and then to the other; und. then, ordinarly, the tear shott in his eye, und he 
weeped, and oftimes he began his prefacc und his work weeping." Wodroufs Analecta, 
U, 249. James Alexander „used to weep much in prayer and preaching; he was 
every way most savoury." Ibz'd., III, 39. Es heisst von dem Prediger John Carstairs: 
„his band in the Sabbath would have been all wett, as if it had been dcuked, with 
tears, before he was done with his first prayer." p. 48. Aird, minister of Dalserf, 
nweePing 11111011" (IbivL, III, 56), "Mr. James Stirling tells me was a most fervent, 
3599791011943: WWPÜIE Preßßllelü" P- 172; und der Rev- Alexander Dnnlop war bekannt für 
ein sogenanntes heiliges Stöhnen „a holy groan." III, 21. Siehe auch über das Weinen
        

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