des
während
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gegen ihre Verdienste wäre, vertiele dem göttlichen Zorn und wäre
ein Diener Satans. 54) Die Prediger, die so von ihren Gegnern
sprachen, erschöpften die ausgewähltesten Lobsprüche auf sich
selbst und ihr Bestreben. Wenn einer von ihnen die Kanzel
betrat oder die Feder in die Hand nahm, so schien er keine
Worte finden zu können, die stark genug wären, die ungemeine
Bedeutung des Standes auszudrücken, dessen Mitglied er war. 55)
Sie allein wussten die Wahrheit, sie allein konnten das Menschen-
geschleeht unterrichten und aufklären. Sie erhielten ihre Weisung
direct aus dem Himmel, sie waren die wirklichen Gesandten Christi;
von ihm hatten sie ihr Amt; und da sie niemand anders belohnen
konnte, so hatte auch niemand anders ein Recht sie zu beherrschen. 56)
tiality, prejudiee, wickedness, or love of uulawful liberty did inspire; so no person
or party hath endeuvoured hithertil to root out Presbytery, but the Lord hath made
it a burdensome stone unto them." Napktali, sig. B 2 rev. „The Lord's wrath
shall so meet his enemies in the teeth, wheresoever they turn, that they shall be
forced to forsake their puxsuing of the Chureh." Dioksorfs Explicution of tke First
Fwy Psalms, p. 115.
54) „The true children of the Kirk are indeed the exeellent ones of the earth,
and princes indeed, wherever they live, in comparison, of all other men who are but
the beastly slaves of Satan. Dicksaafs Ilxplication of tlze First Fäty Psalms, p. 312,
Eine andere bedeutende Autorität identificirt sorgfältig „the true religion" mit „the
true presbyterial professiou." Siehe An Enquiry inta (Umwelt Ommnuniovz by Mr.
Alexander Shields, Minister of the Gospel at Samt Andrews, p. 126. Seine Bemerkung
bezieht sich auf den "Burgess-oaths."
55) Fergusson giebt dem eine sinnreiehe Wendung und sagt, es sei ihre Piiicht
ihren Stand zu preisen, nicht um ihretwillen, sondern zum Besten anderer. „It is
Hie duty of Christ's ministers to commend and magnify their ofiice, not for gaining
praise and esteem to themselves, 2 Cor. III, 1, but that the malice of Satan and his
instrumelits may be hereby frnstrated, 2 Cor. XI, 12, who labonrs to bring that sacred
calling into contempt; that so it may have the less of suecess upon people's heßxts."
Fergussovfa Exposition of tlm Episiles of Paul, p. 180.
55) „Neither is there any mediate authoritie betweene the Lord. and his ambas-
sadours, in the aEaires of their _message; he only sendeth them; he 8.10116 gives theni
to be pastors and doetors, etm; he aloue shall judge them; he alone shall reward
them; to him alone they mnst give an accompt of their dispensation; and he himselfe
alone doth immediatlie rule them by his spirit and Word." Farbe? Certaine Records
touching tlze Esiate of tke Kirk, p. 435. Mit erstaunlicher Anmaassung nennen sich
die Schottischen Geistlichen beständig Gesandte der Gottheit und stellen sich dadurch
unendlich über alle anderen Menschen. Siehe z. B. Durhavüs Commentarie upon the
Book qf Ihr: Revelation, p. 86, 100, 160. Durhamäe Law unsealevl, p. 85, 96. Haly-
burtorlfs Great Ooncem of Salvation, p. 402. Fergussoavfs Exposition of tlw Epigfleg
of Paul, p. 17, 273. Skields' Enquiry into Ohuroh Uommunion, p. 72. Binningür
Sermons, II, 118, III, 178. Abernethgfs Physicke for the Soule, p. 122. Mama's