Bauhaus-Universität Weimar

Titel:
Geschichte der Civilisation in England
Person:
Buckle, Henry Thomas Ruge, Arnold
Persistente ID:
urn:nbn:de:gbv:wim2-g-1014750
PURL:
https://digitalesammlungen.uni-weimar.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:gbv:wim2-g-1018580
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des 
Untersuchung 
Schott. 
Geistes 
nicht ebenfalls kam und ihnen zuhörteß?) Weil sie die presby- 
terianisehe Verfassung angenommen hatten, versicherten sie, der 
Allmächtige habe nie versäumt die zu strafen, welche sie abzu- 
schaifen gesuchtfß) dies wäre die vollendete Kirche und wer blind 
5?) Folgender Befehl wurde durch den Kirchentag (Kirk-Session) von Aberdeen 
am 12. Juli 1607 erlassen. .„The said day, inrespect it wes delatit to the sessioun 
that thair is sindrie landvart gentillmen und vtheris cum to this towne, quha maekis 
thair residence thairin, und resortis not to the preching nather on Saboth nor vlk 
dayes; thairför, it is ordanit that thrie elderis of everie quarter convene with the 
ministerie in the sessioun hous, immediatle efter the ending of the sermone on Tuys- 
day nixt, und thair tak vp the names of the gentillmen and vtheris skippeiis duelling 
in this burgh, quha kepis noeht the Kirk, nor resortis not to the hering of Godis 
Word; und thair names being taken vp, ordains ane off the ministeris, with a. baillie, 
to pas vnto thame und admoneis thame to cum to the preichingis, und keip the Kirk, 
vthervayes to remowe thame aff the towne." Selections frozn tlie Rccords of tlze Kirk 
Session, Presbytcry und Synad of Aberdeen, p. 58. Es war nicht genug, gelegentlich 
zur Kirche zu gehen, es musste regelmässig geschehen, sonst waren die Prediger un- 
zufrieden und straften die Verbrecher. In dem Presbytery Book of Strathbogie ist 
angemerkt, dass am 29. September 1649, „Mr. Johne Reidfurd being posed quhat 
diligenee he had vsed to the Lady Frendraught, reported, shoe had hard three sermons, 
and so, as he thought, shoe intended to continow ane hearer. The bretheren, con- 
sidering her long continowed contumecie und delay of her process, by heiring a sermon 
now aml then, thonght not that kiml af heiring saiisfactorie, quherfor Mr. Robert 
Watson, und Mr. Robert Irving, ver ordained to goe with Mr. Johne Reidfurd, und 
reqnyre the seid Lady to subscryv the Convenant, quherby shoe might testifie her 
eouformitie vith the Kirk of Seotland, quhilk, if shoe refused, the said Mr. Johne vas 
ordained to pronunee the sentence of excommunicatioun against hir before the Pro- 
vinciall Assemblie, as he vold be answerable therto." Extructs from tlze Presbytery 
Baok of Strathöogie, p. 115. Weder Entfernung noch Krankheiten waren gültige Ent- 
schuldigungen. Unter keinen Umständen wollten die Prediger die Beleidigung dulden, 
dass einer ihre Predigten nicht hören wolle. In 1650, „compeired the Lord Oliphant, 
being summondit for not keeping his parish kirk of Abercherdour, vho declared his 
inabilitie of bodie many tymes, und the want of houses for accommodnting him and 
his familie so farr distant from the same, was the lonlie eaus, qnhilk he promised to 
amend in tym comming. Mr. John Reidfurd ordained to report the same to the pres- 
bytrie, und. vpon his continowed nbsenee, to processe him." Presbytery Book of 
Stmlhbogie, p. 149. Mehr über diesen Gegenstand in Registers qfltlw Presbytery of 
Lanark, p. 5, 33, 67; Jlfinutes of the Presbyterius of St. Andrews und Cupar, p. 67. 
68, 90, 153; Minutes af tke Synod of Fqfe, p. 18, 55, 132; und Spaldivzy Hiatory 
of the Troubles, II, 57. Spalding erwähnt auch (p. 114), dass im Jahre 1643 die 
Prediger zu Aherdeen jeden Dienstag, Donnerstag und Sonnabend Nachmittag predigten 
und alsdann „the people is compellit to attend their Lectureis, or then eryit out 
against." 
53) "A115 if may be truly said, as the Church of Scotland hath had no detractors, 
but such as were ignorant of her, or mis-informed about her, .or whom faction, par-
        

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